REGULAMIN
NIEPUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
„dentestica” w Katowicach
Podstawy prawne funkcjonowania
§ 1
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych, w tym w szczególności;
-
ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Aktualizacja – Dz.U. 1997 nr 104 poz. 661. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.)
-
i aktów wykonawczych do tejże ustawy,
-
aktu utworzenia Zakładu z dnia 10.02.2011r,
-
statutu Zakładu.
Postanowienia ogólne
§ 2
Niniejszy regulamin określa:
- cele i zadania Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
-
miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
-
przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
-
warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania,
-
organizacja i zadania poszczegól.ych komórek organizacyjnych Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
-
prawa i obowiązki pacjenta,
-
obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta,
-
wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej.
Cele i zadania Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
§ 3
-
Podstawowym celem Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej j dentestica jest
udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
2. Do podstawowych zadań Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica należy:
-
prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej,
-
udzielanie indywidualnych porad i konsultacji,
-
organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
-
wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
-
współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami,
-
orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
-
inne zadania zlecone przez Kierownika Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 4
Świadczenia zdrowotne udzielane przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica wykonywane są w lokalu przy ul. Armii krajowej 190B/1 w Katowicach.
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica
§ 5
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu
– Stomatologii ogólnej i zachowawczej
– Stomatologii dziecięcej
– Chirurgii stomatologicznej i implantologii
– Leczeniu chorób przyzębia
– Endodoncji
– Protetyki stomatologicznej i implantoprotetyki
– Ortopedii szczękowej
-
W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
-
Rejestracja pacjentów odbywa się zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
-
Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym
z pacjentem. -
Aby przystąpić do realizacji świadczenia wymagane jest założenie karty pacjenta oraz przeprowadzenie wywiadu na temat stanu zdrowia podczas pierwszej wizyty. Wywiad wymaga uaktualniania podczas kolejnych wizyt w gabinecie. Nieudzielanie przez pacjenta pełnej informacji dotyczącej stanu jego zdrowia odbywa się na jego pełną odpowiedzialność.(Formularze kart pacjenta znajdują się w rejestracji, w specjalnych zamykanych, przygotowanych do przechowywania szufladach niedostępnych dla osób postronnych.) Wygląd dokumentacji ustanowiony jest i zatwierdzony przez kierownika Niepublicznego zakładu Opieki zdrowotnej dentestica zgodnie z RMZ z dnia 06.04.2020 w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania. Dokumentacja medyczna, jest prowadzona przez podmiot udzielający świadczeń, w postaci elektronicznej.
Dokumentacja może być prowadzona w postaci papierowej, jeżeli przepis rozporządzenia tak stanowi lub warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej. Podmiot zapewnia odpowiednie warunki zabezpieczające dokumentację przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych, a także umożliwiające jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki.
-
Pacjent który posiada zdolność do czynności prawnych, przedstawiciel bądź opiekun prawny wyraża zgodę na zabieg w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Leczenie podstawowe i zachowawcze prowadzone jest po wyrażeniu zgody ustnej, za dowód wyrażenia zgody stwierdza się dobrowolne poddanie się leczeniu. Pacjenci w wieku 16-18 lat – wymagane jest uzyskanie zgody zarówno pacjenta jak i opiekuna prawnego bądź przedstawiciela. Odmowa poddania się leczeniu w razie stwierdzenia niezwłocznej konieczności leczenia podlega wpisowi do karty i potwierdzeniu własnoręcznym podpisem pacjenta.
-
Wpisu w dokumentacji dokonuje się niezwłocznie po udzieleniu świadczenia zdrowotnego, z zapewnieniem niezaprzeczalności i integralności danych, a w dokumentacji w postaci papierowej w sposób czytelny i w porządku chronologicznym. Wpisy i zmiany wpisów opatruje się oznaczeniem osoby ich dokonującej .
Warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej
w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów
i ciągłości postępowania,
§ 6
-
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica prowadzi , przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
-
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci pacjenta – osobie przez niego upoważnionej do uzyskania informacji w przypadku jego zgonu.
-
Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności
i ochrony danych osobowych.
-
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej dentestica w celu realizacji świadczeń współpracuje z :
– pracowniami RTG
– pracowniami protetyki stomatologicznej
– z lekarzem endodontą
– z lekarzem ortodontą
– z lekarzem anastezjologiem
-
W razie konieczności można dowolnie poszerzać listę zakładów – dotyczy także zakładów które nie świadczą usług medycznych np.: catering, transport.
Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych
Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
§ 7
-
W Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica funkcjonują następujące komórki organizacyjne – prowadzące działalność medyczną oraz stanowiska pracy podporządkowane bezpośrednio Kierownikowi Zakładu:
-
Poradnia stomatologii ogólnej i zachowawczej
-
Poradnia stomatologii dziecięcej (pedodoncji)
-
Poradnia chirurgii stomatologicznej i implantologii
-
Poradnia chorób przyzębia (periodontologii)
-
Poradnia endodoncji
-
Poradnia protetyki stomatologicznej i implantoprotetyki
-
Poradnia ortopedii szczękowej (ortodoncji)
§ 8
Do podstawowych zadań poradni stomatologii ogólnej i zachowawczej
należy:
– Przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie do leczenia stomatologicznego oraz dalsze leczenie
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§ 9
Do podstawowych zadań poradni stomatologii dziecięcej
należy:
– Przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie do leczenia stomatologicznego oraz dalsze leczenie
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§10
Do podstawowych zadań poradni chirurgii stomatologicznej i implantologii
należy:
– Przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie i przeprowadzenie leczenia stomatologicznego w zakresie chirurgii stomatologicznej i implantologii
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§11
Do podstawowych zadań poradni endodoncji
należy:
– przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie i przeprowadzenie leczenia stomatologicznego w zakresie endodoncji
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§12
Do podstawowych zadań poradni protetyki stomatologicznej i implantoprotetyki
należy:
– przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie i przeprowadzenie leczenia stomatologicznego w zakresie protetyki
stomatologicznej i implantoprotetyki
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§13
Do podstawowych zadań poradni ortopedii szczękowej
należy:
– Przyjmowanie pacjentów ( wywiad ,badanie lekarskie)
– kwalifikowanie i przeprowadzenie leczenia stomatologicznego w zakresie ortodoncji
– zlecanie badań diagnostycznych
– udzielanie porad lekarskich
– wizyty kontrolne (zmiana opatrunków, usunięcie szwów, wypisywanie recept)
– prowadzenie dokumentacji medycznej
§ 14
Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej dentestica kieruje Kierownik i reprezentuje go na zewnątrz.
Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica i ponosi za nie odpowiedzialność.
Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
Do obowiązków i uprawnień Kierownika Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentesticanależy między innymi:
– organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników,
– zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad
przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników,
– podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagradzania, karania i zwalniania
pracowników Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
– zapewnienie w razie potrzeby dofinansowania do okularów korekcyjnych, (dotyczy
pracowników wykonujących pracę przy monitorze powyżej 4 godzin. Jednak nie więcej niż 100zł) jeżeli wskażą na to badania w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 148, Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r)
– administrowanie i techniczny nadzór nad całością zakładu
– organizowanie w terminach przewidzianych prawnie spisów inwentaryzacyjnych i rozliczeń
– występowanie do Rejestru Wojewódzkiego – Wydział Zdrowia – w sprawach dotyczących
rejestru zakładu
– kontakt z obsługą prawną w sprawach zakładu
– nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp i ppoż
– gromadzenie i przechowywanie dokumentów zakładu
– opracowanie regulaminu porządkowego i jego aktualizacja
Prawa i obowiązki pacjenta
§ 15
- W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica pacjent ma prawo do:
– poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny – świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej
– rzetelnej informacji o stanie zdrowia
– wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnostycznych
– reklamacji – warunkiem uznania reklamacji jest prawidłowa higiena jamy ustnej oraz regularna kontrola (co 6 miesięcy lub zgodnie z zaleceniami lekarza prowadzącego). Reklamacje nie uwzględniają zwrotu zapłaty za wykonaną usługę.
- Do obowiązków pacjenta należy:
– przestrzeganie regulaminu porządkowego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
– informowania Praktyki na 24 h przed wizytą, gdy ta nie będzie się mogła odbyć w planowanym czasie. W przypadku potwierdzenia / ub braku potwierdzenia wizyty i nie zgłoszenia się, pacjent zobowiązuję się do uiszczenia stosownej opłaty za zarezerwowany czas funkcjonowania gabinetu. Warunkiem rezerwacji kolejnego terminu w gabinecie jest wcześniejsze uiszczenie powyższej opłaty.
– informowania, o niemożności przybycia lub potwierdzenia wizyty do godziny 18:00 dnia poprzedzającego wizytę. W przypadku braku potwierdzenia lub jej odwołania wizyta zostanie automatycznie usunięta .
– w przypadku dokonania rezerwacji wizyty dłużej niż 2 h pobierany jest bezzwrotny zadatek w wysokości 50% ceny ustalonego zabiegu
(ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) – przestrzeganie zakazu palenia tytoniu, papierosów elektronicznych oraz spożywania alkoholu na terenie Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
– przestrzegania zasad higieny osobistej
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż
– przestrzeganie zaleceń lekarskich i personelu medycznego.
W przypadku nieprzestrzegania wskazań lekarskich także w zakresie postępowania przedzabiegowego i pozabiegowego pacjent ponosi wszelkie ryzyko z tym związane.
3. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica
4. Kierownik Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dentestica zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
Obowiązki zakładu opieki zdrowotnej w razie śmierci pacjenta
§ 16
-
Zgon pacjenta i jego przyczyny stwierdza się w karcie zgonu.
-
Wystawienie karty zgonu jest obowiązkiem lekarza, który ostatni w okresie 30 dni przed dniem zgonu udzielił choremu świadczeń lekarskich.
-
Jeżeli zachodzi podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo, kartę zgonu wystawia lekarz, który na zlecenie Sadu lub prokuratury dokonał oględzin lub sekcję zwłok.
-
W przypadku gdy nie ma lekarza zobowiązanego do wystawienia kart zgonu w myśl ust. 2, bądź taki lekarz zamieszkuje w odległości większej niż 4 km od miejsca w którym znajdują się zwłoki, albo z powodu choroby lub innych uzasadnionych przyczyn nie może dokonać oględzin zwłok w ciągu 12 godzin od chwili wezwania, kartę zgonu wystawia lekarz, który stwierdził zgon będąc wezwany do nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania.
-
Kartę zgonu pacjenta, który zmarł w trakcie leczenia w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej dentestica wydaje się najbliższej rodzinie.
Opłata za udostępnienie dokumentacji medycznej
§ 17
-
Wysokość opłaty za kopie dokumentacji określa art. 18 ust. 4e. ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Aktualizacja – Dz.U. 1997 nr 104 poz. 661. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.)
-
Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce.
-
Zgodnie z powyższym ustala się obowiązujące stawki opłaty zgodnie z obowiązującymi tabelami
Nowe przepisy obowiązują od 4 maja 2019 r. (tego dnia weszła w życie ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO – Dz.U.2019.730). Podstawą prawną dla nieodpłatnego przekazywania dokumentacji medycznej jest art. 28 ust. 2a pkt. 1 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2017.1318 t.j. ze zm.):
“Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz w ust. 3 [ustawy o prawach pacjenta] podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę (…) Opłaty, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej: pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 3 [ustawy o prawach pacjenta].”
Przepisy końcowe
§ 18
Regulamin Porządkowy wchodzi w życie z dniem nadania